Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Cikkek
Betegségek
Receptek
Intézmények
Közösség
Ma Ödön napja van. Holnap Hortenzia és Gergő napja lesz.
A+ A A-

Vashiányos anémia: hogyan hat a mamára és a babára?

Vashiányos anémia: hogyan hat az anyára és a babára?A prenatális időszakban az anya vashiányos anémiája természetesen hatással van a születendő gyermek szervezetének vas-viszonyaira, és nő a gyermekkori anémia kockázata is.

A terhesség alatti vashiányos anémia és a koraszülés, valamint az alacsony születési súly között összefüggés áll fenn. Szintén fokozott a veszélye ilyen esetben a halvaszülésnek és a csecsemőhalálnak, vagyis nem szabad figyelmen kívül hagyni ezt a problémát.

A terhességi vashiányos anémia természetesen az anya egészségi állapotára nézve is hátrányos. Energiahiányt, levertséget idéz elő és a fertőzésekkel szemben fogékonyabbá válhat miatta a kismama. A hiányállapot rosszabbodik a szülés következtében fellépő jelentékeny vérveszteségtől. Szédülés, erős szívdobogás léphet fel, amelyek meghosszabbítják a kórházi tartózkodás idejét. Akár vértranszfúzió végzése is szükségessé válhat. Egyes tanulmányok szerint  az anémiás állapot a terhességi depresszió kialakulásában is szerepet játszhat.

Mit tehetek, hogy megelőzzem a vashiányos állapotot?

Érdemes a terhesség ideje alatt vitaminokat szedni, emellett kiemelt jelentőségű a vasban gazdag táplálkozás. A legjobb vasforrások egyike a vöröshús, bár a szárnyasok vagy a kagylófélék húsa is megfelelő. A nem-állati eredetű vasforrások között említhetjük a lencse- és babféléket, a tofut, a datolyát, fügét, szilvát, mazsolát, barackot, a burgonyát (héjával), a brokkolit, a zöldleveles zöldségféléket, teljeskiörlésű gabonatermékeket, a dióféléket és magvakat, a zablisztet, a vassal dúsított gabonatermékeket. Fontos tudni, hogy az állati eredetű vas sokkal könnyebben hasznosul az emberi szervezetben, mint a növényi.

Figyelem! A terhesség alatt lehetőleg ne máj fogyasztásával igyekezzünk pótolni a hiányzó vasat. A máj hatalmas mennyiségű A-vitamint tartalmaz, amely egy esetleges túladagolás miatt  születési rendellenességekhez vezethet.

Tápanyagok, amelyek megakadályozzák a vasfelszívódást

Kalcium-tartalmú táplálékkiegészítőket vagy kalcium-tartalmú savközömbösítőt lehetőleg ne szedjünk azonos időben vaspótlószerekkel. A kalcium gátolja a szervezet vasfelszívó képességét. Ugyanezért, ne tejjel vegyük be a vasat tartalmazó táplálékkiegészítőt. A tejet tanácsos inkább az étkezések közötti periódusban fogyasztani. A teáról és a kávéról (a polifenol-tartalom miatt) ugyanezeket állíthatjuk: gátolják mind a vaspótló készítményekből, mind pedig a táplálékból  származó vas felszívódását.

Tápanyagok, amelyek segítik a vas felszívódását

A C-vitaminban gazdag ételek és italok elősegítik a vas felszívódását, különösen a növényi eredetű vasforrások esetében. Rengeteg C-vitamint nyerhetünk egy pohár frissen facsart narancsléből, paradicsomléből, egy marék eperből vagy egy fél grapefruitból, esetleg egy kaliforniai paprikából.

A hús- és halfogyasztás javítja a nem állati eredetű vas felszívódását is. Egy szelet marhahús például segít a hozzá köretként tálalt zöldsaláta vastartalmának felszívódásában.

Semmiképpen nem szabad tehát elhanyagolni a terhességi anémia kérdését. Öröm az ürömben, hogy vashiányos állapotban a vasfelszívódás fokozottabb ütemben történik, mint megfelelő készlettel rendelkező vasraktárak mellett.

Kép: shutterstock©

Címkék:
Kapcsolódó kifejezések: terhesség  vashiány  vérszegénység 
© Copyright 1993-2019 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!