Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Cikkek
Betegségek
Receptek
Intézmények
Közösség
Ma Konstantin napja van. Holnap Júlia és Rita napja lesz.
A+ A A-

A-vitamin: hiánya és túladagolása is veszélyes!

vitamin_a_betacarotineZsírban oldódó vitamin, mely szükséges a növekedéshez, a bőr és a nyálkahártya felépítéséhez, a sötétben való látáshoz. Főleg az állati eredetű élelmiszerekben fordul elő, a növények viszont tartalmazzák elővitaminját, a karotint, amiből a szervezet képes A-vitamint előállítani.

A túlzott A-vitamin bevitel súlyos toxikus tüneteket okoz. Mivel e vitamint a szervezet elraktározza, túladagolása különféle tünetek kialakulásához vezethet: pl. ajakberepedés, gyulladt, száraz, sárgás árnyalatú és érdes bőr, a haj megvastagodása és megritkulása, erős fejfájás, gyengeség, csontkinövések.

Az A-vitamin hiánya a korai szakaszában az ún. farkasvakságot okozza, amikor szürkületben, vagy gyenge világítás esetén látászavar következik be. Az A-vitamin nélkülözhetetlen a szemideghártya (retina) fényérzékeny anyagának, a látóbíbornak a felépítésében. Nevét is innen kapta. Jellemző még az A-vitamin hiányra a hámszövet-, könnymirigy-elsorvadása, a verejték- és faggyúmirigyek megbetegedése, a bőr kiszáradása, a szőrzet és a hajszálak törékenysége, kihullása. Gyermekeknél a csontosodási folyamat sérülése következtében növekedési zavar is bekövetkezhet.

A felnőtt ember napi szükséglete kb. 1,5 mg (más források szerint csupán 900 µg), terhesség és a szoptatás ideje alatt 2,0–2,5 mg. Túladagolás esetén hipervitaminózis: sárgás bőrszín, hajhullás, bőrgyulladás stb. léphet fel.

A-vitamint a máj, vese, szív, tojássárgája, tengeri halak, narancsfélék, sötétzöld leveles zöldségek, paradicsom tartalmaznak, A-provitaminokat: a répában, parajban, kajszibarackban, kelkáposztában, sárgadinnyében, sütőtökben, paradicsomban, pirospaprikában találunk.

A cikk a reklám után folytatódik

Az A-vitamin (retinol formában) jellemző mennyisége 100 g élelmiszerben:

  • gabonafélék, hüvelyesek és őrleményeik, kenyerek, péksütemények: nyomokban
  • száraztészták: 0-0,04 μg
  • sajtos, túrós sütemények: 5-50 μg
  • zöldség, gyümölcs: 0-0,01 μg
  • vaj, margarinféleségek: 250-650 μg
  • húsok, húsipari termékek: 0,3-70 μg
  • májak, májkészítmények: 1500-1600 μg
  • szív, vese és készítmények: 5-500 μg
  • halak: 10-60 μg
  • tej: 30-100 μg
  • tojás: 350-600 μg

Az A-provitamin (karotin formában) jellemző mennyisége 100g élelmiszerben:

  • gabonafélék, hüvelyesek és őrleményeik, kenyerek, péksütemények: 0-1,5 mg
  • száraztésztákban: 0-0,04 mg
  • sajtos, túrós sütemények: 0 mg
  • zöldség, gyümölcs: 0,1–12 mg (felső érték a sárgarépa)
  • vaj, margarinféleségek: 0,2-0,5 mg
  • húsok, húsipari termékek: nem jellemző
  • halak: 0,5–2 mg
  • tej: 0,005-0,1 mg
  • tojás: 0,5-1,2 mg
Címkék:
Kapcsolódó kifejezések: A-vitamin  béta-karotin  farkasvakság  retinol 
© Copyright 1993-2018 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!