Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Cikkek
Betegségek
Receptek
Intézmények
Közösség
Ma Erzsébet napja van. Holnap Jolán napja lesz.
A+ A A-

A nap képe: a Pannónia motorkerékpárok megszállottja

pannonia2-sKülönleges hobbival, régi motorkerékpárok újjávarázsolásával tölti kikapcsolódásra szánt ideje nagy részét Tatár László, a Szolnok megyei Fegyvernek polgármestere. Házának udvarán egy retro motorvilág elevenedik meg a betérő számára, ahogy a szebb napokat látott kétkerekűek között szemlélődik.

Egyéni külcsínt ad a régi járműveknek

A motorok egy része már csillogva-villogva készen áll, arra várva, hogy gazdájuk rápattanjon, és falja velük a kilométereket. Másik hányaduk még a gépész végzettségű keze munkáját igényli, hogy egyedileg díszített járművekké válhassanak. A középkorú elöljárót a sok gépmatuzsálem közül leginkább a hazai motorkerékpár-gyártás hajdan volt márkái, a nemzetközileg is elismert Pannóniák vonzzák.

– Gyerekkorom óta érdeklődöm a motorkerékpárok iránt, és ez főleg azzal magyarázható, hogy Fegyverneken, ahol felnőttem, az 1960–70-es években viszonylag kevés magántulajdonú személygépkocsi közlekedett, annál több futott viszont az utakon Csepelekből, Danuviákból vagy Pannóniákból. Ahogy akkoriban mondták nálunk a faluban, egy oldalkocsis Pannónia aranyat ér, mert minden kisebb szállítást megoldottak vele, és kirándulni is elvitt egy háromtagú családot. Egy-egy kisebb hétvégi kiruccanást, például az Alföldről fel a hegyekbe, sokan megengedhették maguknak, hiszen akkori üzemanyagárakat ma már lassan el sem hiszi senki – emlékezik vissza.


pannonia1

Tatár László sajátjaként először egy NDK-ban gyártott Simson nyergébe ülhetett fel még 1977-ben, majd utána sorban jöttek a nagyobb teljesítményű motorkerékpárok. A gyűjtőszenvedély viszont csak ez elmúlt 4-5 évben kapta el, ami viszont azóta is tart azonos hőfokon. Mint vallja, elsősorban a Pannónia márka nagy rajongója, mert ezt gyártmányt a csepeli motorkerékpárgyárban olyan jól megkonstruálták, hogy állta a versenyt külföldön készült vetélytársaival. Máig sajnálatos, hogy a gyár 1975-ben bezárta kapuit – jegyzi meg.


pannonia3

A cikk a reklám után folytatódik

Magát szórakoztatja

Az udvaron legalább harminc régi motor számolható össze, ezeket a polgármester a legkülönbözőbb helyekről vásárolta össze – a volt tulajdonostól vagy fémgyűjtő telepről. A roncsoknak nagy áruk nincs, mert miután a személyautók is elérhetők lettek a többségnek, a kétkerekűek elértéktelenedtek. – Ráadásul a motorozás is egyre inkább hobbi jelleget ölt hazánkban – vélekedik Tatár László.


Egy külön helyiségben a már újjávarázsolt masinák sorjáznak egymás mellett. Elsőként egy 1957-ben gyártott 125 köbcentiméteres motorral hajtott Csepelt újított fel, amelyet a felségének ajándékozott. Mellette egy szürke színű 1964-es évjáratú Danuvia áll, majd következnek a szívéhez legközelebb álló Pannóniák. Aki járatos a motorok világában, annak a következő típusok ismerten csengenek: 1968-as P10-es és 1972-es P20-as. Az utóbbival kapcsolatos érdekességet talán kevesen tudják: ez jármű francia exportra készült, bizonyítva határon túli keresettségét.

pannonia2

Legújabb munkájával a közelmúltban végzett, az egy valóban különleges Pannónia, amelynek vázába két P10-es motor blokkját építette be. Tudomása szerint ilyen még senkinek nem jutott az eszébe összerakni.

A gyűjtők és felújítók többsége arra törekszik, hogy régi járműveket az eredeti állapotába állítsa vissza. A polgármester ettől eltérően szeret egyéni külcsínt adni a motorkerékpároknak, így például sokkal több rajtuk a krómozott alkatrész, mint az eredeti gyártmányokon. Emiatt – és mert egy motort több régiből kell kipofoznia – a felújítást komótosan csinálja, másfél-két évig is eltart.
 A ráfordított időt nem sajnálja, hiszen – ahogy mondja – ezzel a hobbival magát szórakoztatja. A motorok pénzben kifejezhető értékéről pedig nem is gondolkodik, bőven megelégszik azokkal az elismerésekkel, amelyeket a veterán járművek találkozóin, kiállításain zsebel be az érdeklődőktől.

MTI / Fotó: Bugány János

Kapcsolódó kifejezések: Pannonia motorkerékpár  Tatár László  hobbi  retro 
© Copyright 1993-2018 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!