Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Cikkek
Betegségek
Receptek
Intézmények
Közösség
Ma Orsolya napja van. Holnap Előd napja lesz.
A+ A A-

Lemondtál a dohányzásról? Így kerülheted el a hízást!

 

Lemondtál a dohányzásról? Így kerülheted el a hízást!DM 34 éves webfejlesztő, New York-ban él. Majdnem 20 esztendőn át dohányzott, maga sem tudja  összeszámolni, hány próbálkozást tud maga mögött, hogy felhagyjon a füstöléssel. Végül mégis sikerült. Ma már ő bátorít másokat.

„Ahogy a dohányosok általában, én sem éltem túlzottan egészségesen.

Néhány éve kiugróan magas koleszterinszintet mértek nálam. Az orvos azt mondta, vagy hajlandó leszek változtatni az életmódomon, vagy pedig gyógyszert kell szednem. Senkinek sem volt magas koleszterinje a családomban, tudtam, hogy egyedül az életmódom az oka. Én idéztem elő, én is szüntethetem meg. Eldöntöttem, másképpen fogok táplálkozni és a dohányzásról is leszokom.

Konzultáltam egy táplálkozási szakértővel, aki összeállította számomra a követendő és betartható étrendi mintát. Igazán nem jelentett nehézséget az átállás. Több teljes kiőrlésű gabonából készült terméket ettem, és a barnarizs is felkerült az étlapra. A kutyám is jól járt, minden reggel ő kapta az omlettemből kimaradt tojássárgáját.

Azért akadtak huppanók az úton. A testmozgásra gondolok. Nem mondható el rólam, hogy valaha is nagy rajongója lettem volna a sportnak, azon kívül, hogy évente egyszer elmentem sielni. Be kell vallanom, komoly változást jelentett a heti három-négyszeri izom- és kardioedzés.

Ezenkívül elkerültem a bárokat, lemondtam az alkoholról és az alkoholból származó kalóriákról. Szépen ledobtam 10 kilót, tartom az új testsúlyomat… A valódi kínt a cigarettával való küzdelem jelentette. A férjem dohányzik, nagyon nehéz volt megállnom, hogy ne gyújtsak rá.

A cikk a reklám után folytatódik

Miért hízunk a leszokással?

Azoknál, akik leszoknak a dohányzásról, áltagosan 5 kilogramm testsúlynövekedést mérünk  – mondja Trina Ita, az Amerikai Rákszövetség munkatársa.

A leszokással kapcsolatos hízás két faktorhoz köthető.

  • Megnő az étvágy. A cigaretta letételével egyfelől megmarad a kényszer, hogy valamit a szánkba tehessünk. Másfelől, mivel a dohányzás abbahagyásával javul az illat- és ízérzékelés, az édes ételek íze és aromája is sokkal csábítóbbá válik.
  • A dohány-stop hatással van a lebontó folyamatokra. Csökken a metabolikus arány, lassul az anyagcsere – magyarázza Lirio Covey PhD (Columbia University, New York)

Top tipp!

A hízás elkerülhető több testmozgással!

Amikor lemondunk a cigarettáról, jobbá válik a légzésfunkció, javul a fizikai erőnlét. Használjuk ki javuló fizikai képességeinket! A testmozgással az idegi feszültség is csillapodik, és a zsírpárna-raktárak sem gyarapodnak.

Lehet, hogy a leszokásban lévők öt kilót híznak. De nem te!

A sikeres leszokás egyik fő kulcsa: igyál sok-sok vizet! 

További trükkök:

  • Tervezz előre! Tervezd meg az étrendedet, az edzésed módját, ütemezését!
  • Tarts magadnál mindig valamit, amit rágcsálhatsz! Lehetőleg cukormentes rágót (akár nikotinos rágót, ha az megfelel), mentolos cukorkát. Majszolhatsz sárgarépát is.
  • Amikor érzed a dohányzás utáni vágyat, azonnal csinálj valamit, amit kedvvel végzel: sétálj, fuss, játssz videojátékot, hemperegj a kutyáddal.
  •  Igyál rengeteg vizet. Ezzel hidratálttá válsz, javul az anyagcseréd, és segít a cigaretta utáni sóvárgásodat elnyomni. Mindig vigyél magaddal vizet, bármerre is vezessen az utad.
Címkék:
© Copyright 1993-2019 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!