Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Cikkek
Betegségek
Receptek
Intézmények
Közösség
Ma Gerzson napja van. Holnap Alfréd napja lesz.
A+ A A-

Le a kilókkal, itt a nyár!

Tartalomjegyzék

090816tengerMegérkezett a jó idő, a dietetikusok is gondolnak a strandszezonra! A Táplálkozási Akadémia hírlevelében olyan tippeket és tanácsokat adnak a táplálkozási szakemberek, melyek segítségével nyárra formába hozhatjuk magunkat.

Felkészülés a bikini szezonra

Ahhoz, hogy a nyári szezonra csúcsformába hozzuk magunkat, ez alkalommal ne divatdiétát válasszunk, változtassunk inkább az életmódunkon. Ahhoz, hogy a leadott kilók hosszútávon is távol maradjanak, egészségesen és tudatosan kell táplálkoznunk és mindennapjainkban helyet kell kapjon a testmozgás, a sport is. Hogy mit is jelent a tudatos és egészséges fogyókúra? Azt, hogy minden makro- és mikrotápanyag felhasználásának megfelelő arányban jut be a szervezetünkbe. Makrotápanyagok az energiát biztosító tápanyagaink, azaz a fehérje, a zsír és a szénhidrátok. A mikrotápanyagok, azaz a vitaminok és ásványi anyagok nem szolgáltatnak energiát szervezetünk számára, viszont nélkülözhetetlenek szervezetünk zavartalan működéséhez, így az energiatermelő anyagcsere-folyamatokhoz is.

Tudta-e...?
..., hogy a nem megfelelő táplálkozás, a túlsúly és az inaktivitás növeli a magas vérnyomás, szív- és érrendszeri betegségek, stroke, cukorbetegség és különböző rákfajták kialakulásának esélyét?
..., hogy a túlsúlyból leadott 5-10%-os testsúlyveszteség csökkenti a különböző betegségekre való hajlam kialakulását?
..., hogy heti ötszöri 30 perces mérsékelt testmozgással (pl. tempós gyaloglás, mintegy 5 km/óra), kevés híján 1000 kcal energiát is elégethet?
..., hogy a férfiak fele, a nők közel 40%-a nem fogyaszt naponta zöldséget, gyümölcsöt?
..., hogy a férfiak csaknem kétharmada, a nők mintegy fele túlsúlyos, vagy elhízott?

A téli hónapok alatt, a kevesebb testmozgás és talán az ünnepi menük miatt is, testsúlyunk gyarapszik pár kilóval, rendszerint az évek múlásával egyre többel. Ebben az anyagcserénk is szerepet játszik, hiszen az életkorunk előrehaladtával mérséklődik, így mindig jobban oda kell figyelnünk arra, mit és mennyit eszünk, illetve mikor és mennyit mozgunk. Minden 10 kcal feleslegesen bevitt energia 1 g zsír elraktározását eredményezi.

A cikk a reklám után folytatódik

Ahhoz, hogy fogyjunk, napi 500 kcal-val kevesebb energiát kell a szervezetünkbe juttatnunk, mint amennyi a testméretek, kor, nem, fizikai aktivitás szerint szükséges lenne. Nők esetében, napi 1200 kcal, férfiak esetében átlagosan napi 1500 kcal energia bevitel garantál testsúlycsökkenést. A fogyás egészséges üteme heti 0,5–1 kg. Soha ne rövidtávra tervezzünk fogyókúrát. Negatív energiamérleg esetén az alapanyagcsere 10%-kal is csökkenhet. Ez az állapot azután is megmarad, miután étkezésünk visszatért a normálisra. Így lehetséges az, hogy a korábban bevitt energiamennyiség nem csak a leadott kilók visszatérését, de pluszkilók lerakódását is eredményezheti, kialakul tehát a jojó effektus. Többek között ezért is ellenjavalltak a különböző divatdiéták, de a jojó effektuson kívül különböző vitamin- és tápanyaghiányos állapotokhoz is vezethetnek. Ráadásul sok esetben nem a zsírtömegünkből, hanem az izomtömegünkből is veszítünk egy-egy ilyen gyors fogyást ígérő diéta alkalmával.

Fogyókúránkat természetesen sok minden befolyásolja. Ilyen tényezők a szociális helyzet, az életminőség, a kulturális hovatartozás, a lakhely, az életkor, a nem és a fizikai aktivitás mértéke. Ezért is érdemes dietetikushoz fordulni, hiszen a személyre szabott diéta kialakításában nagy segítségünkre lehet egy szakember.

Amit a mérlegen látunk, nem mindig utal arra, hogy fogynunk kell. Két ember rendelkezhet ugyanazzal a testsúllyal úgy, hogy az egyiküknek például nincs szüksége fogyókúrára. A testsúlyunkat meghatározza a csontszerkezetünk és izomzatunk is a zsírszöveten túl. Ezek együttesen teszik ki súlyunkat. Így egy 100 kilós ember lehet izmos vagy lehet kövér is. Ahhoz, hogy meghatározzuk elérni kívánt testsúlyunkat, figyelembe kell vennünk néhány paramétert, mint a BMI (body mass index), azaz a testtömegindex, a testzsírszázalék és a derékkörfogat.

BMI értékek

Mért BMI érték (kg/m2)

Kategória

<18,5 kg/m2

kórosan sovány

 18,5-24,9 kg/m2

kívánatos testtömeg, normális

25-29,9 kg/m2

túlsúly

30-34,9 kg/m2

I. fokú elhízás

35-39,9 kg/m2

II. fokú elhízás

> 40 kg/m2

III. fokú elhízás (morbid)

Haskörfogat

Mért haskörfogat érték (cm)

Kategória

Férfi

 

<94

normális

94-102

fokozott kockázat

>102

jelentősen fokozott kockázat

 

<80

normális

80-88

fokozott kockázat

>88

jelentősen fokozott kockázat

© Copyright 1993-2014 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!