Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Cikkek
Betegségek
Receptek
Intézmények
Közösség
Ma Alajos és Leila napja van. Holnap Paulina napja lesz.

Alvászavar

Alvászavaroknak azokat a rendellenességeket nevezzük, melyek az elalvást, az átalvást vagy az ébren maradást érintik, valamint amelyek alvás alatti, normálistól eltérő viselkedéssel járnak, mint pl.: rémálmok vagy az alvajárás.

Az alvás az élethez és az egészséghez nélkülözhetetlen, de nem teljesen tisztázott, hogy miért is van rá szükség, illetve, hogy pontosan hogyan is fejti ki jótékony hatását. Az alvásigény jelentős egyéni különbségeket mutat: egészséges felnőttek között akadnak olyanok, akik napi 4 óra alvással is beérik, míg másoknak akár 10 órára is szükségük van. A legtöbben az éjszakát töltik alvással, azonban sokaknak a munkahelyi napirendnek eleget téve napközben kell aludniuk - ilyen helyzetek gyakran vezetnek alvászavarokhoz.

Az alvás időtartamát és a pihenés utáni közérzetet számos tényező befolyásolja, így az izgatottság, az érzelmi feszültség, az életkor, a táplálkozás és a gyógyszerhasználat. Néhány gyógyszer például álmossá tesz, míg mások megnehezítik az elalvást. Néhány élelmiszer alkotórész és adalékanyag, így a koffein, az erős fűszerek, a mononátriumglutamát zavarhatja az alvást. Idősek rendszerint korábban fekszenek le, korábban ébrednek, és kevésbé viselik jól a megszokott alvási rend megváltozását (például hajlamosabbak az időzóna átlépés okozta alvászavarra ["jet lag"]). Fiatal felnőttekhez és gyerekekhez képest, könnyebben ébreszthetőek, és gyakrabban ébrednek föl az éjszaka folyamán. Nem egyértelmű, hogy idősebbeknek kisebb lenne az alvásigénye. A nappali szunyókálás pótolhatja az éjszaka elmaradt alvást, azonban ez is hozzájárulhat az alvászavarhoz.

A+ A A-
Alvászavar
89 találat Rendezés
  • Összes találat
  • (89)

Alvószalon nyílik Bécsben

Alvószalon nyílik Bécsben

Új szolgáltatást, egy „alvószalont” próbálhatnak ki Bécsben mindazok, akik szívesen szundítanának napközben egy fél órát, de a munkahelyükön nincs rá lehetőségük.

Címkék:
2013. január 29. kedd

A rémálmokat is le lehet győzni

A rémálmokat is le lehet győzni

Azon az éjszakán, amikor Yael Levi egy csapat fenyegető cápa közül ártalmatlan delfinek gyűrűjébe került, tudta, hogy egy életre szóló ellenségeivel sikerült leszámolnia: a rémálmaival.

2009. november 12. csütörtök

Az álmatlanság összefügghet az Alzheimer-kór kialakulásával

Az álmatlanság összefügghet az Alzheimer-kór kialakulásával

Az álmatlanság a másnapi fáradtságnál rosszabb hatással is lehet: amerikai kutatók tanulmánya arra utal, hogy a gyakori felébredéssel jellemezhető álmatlanság hozzájárul az agyi fehérjeplakkok kialakulásához.

2012. február 16. csütörtök

Azonosították az ébrenlétünkért felelős agysejteket

Azonosították az ébrenlétünkért felelős agysejteket

Amerikai kutatók azonosították azt a neuroncsoportot, amely meghatározza, hogy felébredünk-e a fénytől vagy nyugodtan alszunk mellette – idézte a ScienceDaily című ismeretterjesztő portál.

Címkék:
2011. november 05. szombat

Újraprogramozható biológiai óra?

Újraprogramozható biológiai óra?

{nomultithumb}A kutatóknak első alkalommal sikerült olyan gyógyszert kikísérletezniük, amely segítségével újraprogramozható az emlősök biológiai órája. Az egereken elvégzett kutatások eredményei olyan problémákra jelenthetnek gyógyírt, mint a különböző pszichiátriai betegségek, vagy a jet lag (vagyis a gyakori időzóna átlépés) és a több műszakos munka okozta kimerültség.

Címkék:
2010. augusztus 26. csütörtök

A nehezen múló tavaszi fáradtság...

A nehezen múló tavaszi fáradtság...

A melegebb hónapok beköszöntével sokan küzdenek a tavaszi fáradtság tüneteivel. A huzamosabb időn át jelentkező kimerültség érzés hátterében számos probléma is állhat. Ha a tavasz elején jellemző nehezebb ébredések, napközbeni lassultság továbbra sem múlik, érdemes utána járnunk, mi okozza a panaszokat!

Címkék:
2011. máj. 05. csütörtök

Pihenés közben is fejleszthető a memória

Pihenés közben is fejleszthető a memória

Áttörő amerikai kutatás jelent meg nemrég az ismeretek bevésődéséről. 'Korábban úgy gondoltuk, hogy azok az információk, amik napközben érnek minket, alvás közben rögzülnek, de egy mostani kutatás azt mutatja, hogy akár pihenés közben is be tudnak vésődni az új ismeretek' – magyarázza a New York-i Egyetemen végzett kísérletet, Novák Márta szomnológus, az MTA Bolyai János Ösztöndíjas kutatója, aki jelenleg a Torontoi Egyetemen tanít.

Címkék:
2010. február 10. szerda

Alvászavarok

1. homeopátia – szorongás miatt: Arsenicum, ha a gondolatokon nem képes valaki uralkodni: Coffea, nyugtalan alvás esetén: Passiflora.

2. gyógynövény-készítmények – lefekvés előtt egy csésze zellertermésből készült tea, makacs alvászavarra: golgotavirág vagy macskagyökér teája, fürdővízbe: hársfavirág, levendula, tömjén, római kamilla, rózsa vagy narancsvirág olaja. A gyógynövénykeverék a párnahuzatba is betehető.

3. egyéb – elősegítheti az alvást valamilyen lefekvés előtti rágcsálni való, jót tesz az elalvás előtti jóga, a stresszkezelés, a rendszeres testmozgás ill. a lelkiállapothoz illó virágkivonat.

Címkék:
2011. máj. 03. kedd

Változó kor: jógával az alvászavar ellen

Változó kor: jógával az alvászavar ellen

A változókorban lévő, alvászavarral küszködő nők számára igen gazdaságos és mellékhatások nélküli altatószert találtak brazil kutatók, a jógát.

2012. március 08. csütörtök
© Copyright 1993-2018 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!