Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Cikkek
Betegségek
Receptek
Intézmények
Közösség
Ma Ödön napja van. Holnap Hortenzia és Gergő napja lesz.
A+ A A-

Stroke megelőzés mediterrán diétával

Stroke-megelőzés mediterrán diétávalAz úgynevezett mediterrán diéta csökkenti a szívbetegségek, a rák és a sorvadásos idegrendszeri betegségek, mint például az Alzheimer-kór előfordulását – áll egy pénteken közzétett kutatásban.

Az elmúlt három évtized különálló kutatásai  azt igazolták, hogy a magvakban, gyümölcsben, zöldségekben és olívaolajban gazdag, de húsban és tejtermékben szegény étrend, egy szerény adag borral leöblítve az egészség javát szolgálja. A British Medical Journal folyóiratban megjelent metaanalízis az első, amely megpróbálja ezeket a faktorokat mennyiségileg is meghatározni.

„A mi eredményeink egy egyszerű ajánlást támasztanak alá: együnk mediterránabb módon, mivel ez csökkenti a krónikus betegségek előfordulását” – mondta el Francesco Sofi, a Firenzei Egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerzője telefonon az AFP-nek. 1966 óta Sofi és munkacsoportja Olaszországban több, mint tucatnyi kutatást végeztek több, mint másfél millió ember bevonásával, hogy meghatározzanak egy egytől kilencig terjedő skálát minden ételcsoportra. Sofi elmagyarázta, hogy ha valaki csak a legegészségesebb ételeket fogyasztja és általában elkerüli az egészségteleneket, vagyis elméletben a tökéletes mediterrán étrendet követi, a maximumot, 9 pontot kaphat.

Az eredmények szerint egy kétpontos ugrás bárhol a skálán, mindegy, hogy nulláról kettőre, vagy hatról nyolcra, „jelentős csökkenést jelent a halálozásban”. Amikor betegségekre lebontva vizsgálták a dolgot, az étrendi változtatások a szív- és érrendszeri betegségek által történő halálozást kilenc, a daganatos betegségek általi halálozást hat százalékkal csökkentette. A tanulmány az étrend sorvadásos idegrendszeri betegségekre gyakorolt hatását is értékelte, mely szerint a mediterrán diéta 13 százalékkal csökkentette az Alzheimer- és a Parkinson-kór előfordulását. Az eredményeknek „gyakorlati közegészségügyi vonatkozásai” vannak és azt javasolják, hogy ha napi kalóriaszükségletünket csak ezen ételcsoportokból fedezzük, megelőzhetjük a krónikus betegségeket.


Egyes tudósok, annak ellenére, hogy egyre több bizonyíték van a jótékony hatására, még mindig nem ismerik el a mediterrán diéta létjogosultságát. „Még több tanulmányra van szükségünk, hogy kiderüljön, vajon maga a diéta vagy más életvezetési faktorok felelősek-e a szívbetegségekből eredő alacsonyabb halálozáshoz” – olvasható az Amerikai Szívgyógyászati Társaság honlapján.

Az ENSZ Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Szervezete (FAO) szerint azonban furcsamód épp a mediterrán térségben lévő országokban váltják fel a hagyományos étkezést több hússal, telített zsírsavakkal és finomított élelmiszerekkel. „Az európaiak étrendje túl zsíros, túl sós és túl édes” – nyilatkozta Josef Schmidhuber, a FAO közgazdásza egy ehavi közleményben. Dél-Európában és Észak-Afrikában az ételek hagyományos egyensúlya „halálközeli állapotban van”. Hagyományosan a mediterrán diétában a zsírból származó energia egyszeresen telített zsírsavaktól (főként olívaolajból) származik, amely nem emeli a vér koleszterinszintjét, mint a telített zsírsavak.

Sofi azt reméli, hogy az általuk kidolgozott ponttáblázat segíthet az embereknek étkezési szokásaik megváltoztatásában. „ A pontszám pontos betartása mértékegysége lehet a diéta minőségének” – tette hozzá. Jelenleg további kutatásokat folytat, hogy az egyes ételcsoportokon belül mi az ideális mennyiség egy kiegyensúlyozott étrendben. „Így megmondhatnánk, hogy pontosan mennyit is együnk például halból vagy gyümölcsből.”

Kapcsolódó kifejezések: diéta  mediterrán 
© Copyright 1993-2019 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!