Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Cikkek
Betegségek
Receptek
Intézmények
Közösség
Ma Móric napja van. Holnap Tekla és Líviusz napja lesz.
A+ A A-

Magas koleszterinszint! Mit tegyek?

Magas a koleszterinszintem! Mit tegyek?A koleszterinszint csökkentése az egyik legjobb módja a szívroham és stroke-kockázat enyhítésének.  

A koleszterin egy zsírszerű anyag, amely az erekben keringve lerakódásokat képezhet az érfalakon

A lerakódások – vagy plakkok – szűkítik az érkeresztmetszetet és gátolják a szív szöveteinek tápanyagellátását. Emberek százai halnak meg évente szív- és érrendszeri betegségek következtében.

Kétféle koleszterint ismerünk: a HDL (hight-density lipoprotein) és az LDL (low-density lipoprotein) változatot. A HDL-koleszterint szokás “jó” koleszterinnek nevezni, mivel segít a lerakódott koleszterin eltávolításában. Az LDL-koleszterin vagyis a “rossz” koleszterin a szívbetegségek egyik fő rizikófaktora.

A koleszterinszint ellenőrzése

Vérzsírértékek

Szérum koleszterin (összkoleszterin)  normál értéke: 5,2- 7,0 mmol/l

Szérum triglicerid normál értéke: 1,7- 2,3 mmol/l

LDL-koleszterin

Az LDL-értéket a vérszérumból határozzák meg. A vizsgálat előtt 12-14 órával már nem szabad enni, 24 órával a vizsgálat előtt pedig kerülendő minden fizikailag megerőltető tevékenység.

Az  LDL koleszterin normál értéke:

  • 3,4- 4,0 mmol/l vagy 132,6 mg/dl – 156 mg/dl
  • Mérsékelten magas rizikó < 160 mg/dl   /  4,14 mmol/l
  • Szívinfarktus után vagy diabétesz esetén az LDL-koleszterin célértéke. 100 mg/dl vagy 2,58 mmol/liter.


HDL-koleszterin

Vérszérumból állapítják meg a HDL-szintet. A vizsgálat előtt 12-14 órával már nem szabad enni, 24 órával a vizsgálat előtt kerülendő minden fizikailag megerőltető tevékenység.

HDL-normálértékek

Férfiak* >40 mg/dl >1,0 mmol/l
Nőknél* >45 mg/dl >50 mg/dl** >1,16 mmol/l >1,3 mmol/l**
Diabétesz esetén  (férfiaknál és nőknél egyaránt)*** >45 mg/dl >1,16 mmol/l

Milyen esetekben ajánlott/szükséges a koleszterin mérése?

  • a 20. életévtől szív- érrendszeri betegségek szűrésére
  • primer vagy szekunder hiperkoleszterinémia esetén
  • érelmeszesedés-rizikó szűrésére
  • epekő-szűrésre


Mikor mérhető alacsony koleszterinszint?  

  • Pajzsmirigytúlműködéskor
  • Krónikus fertőzések esetén
  • Májműködési zavaroknál
  • Daganatos megbetegedésnél


Mely esetekben emelkedik meg túlságosan a koleszterinszint?

  • familiáris – genetikai – hiperkoleszterinémiánál
  • szerzett hiperkoleszterinémiánál, az alábbi okok miatt
  • Helytelen táplálkozás (sok zsír, hús, tojás)
  • A máj, a vese és az epeutak krónikus betegségei
  • Pajzsmirigyalulműködés
  • Kezeletlen vagy rosszult kezelt diabetes mellitus
  • Kortizolkészítmények, vízhajtószerek, fogamzásgátlótabletták szedése következtében

A jó hír az, hogy többféle módon is visszaterelhető koleszterinszintünk a normálérték-zónába.

A cikk a reklám után folytatódik

Az alábbi lehetőségek külön-külön vagy együtt is segíthetnek:

  • Diéta
  • Rendszeres testmozgás
  • Fogyás
  • Gyógyszeres terápia

Koleszterincsökkentő diéta

A szervezet kétféle módon jut koleszterinhez: vagy saját maga állítja elő, vagy táplálékból veszi fel. A koleszterin nagyobb részét  állati eredetű ételekből –  húsból, vajból, margarinból, tejből és halból -  nyerjük. A legegyszerűbb módja a koleszterincsökkentésnek ezért a bevitel redukálása.

A “jó” és a “rossz” koleszterin mintájára létezik “jó” és “rossz” zsír is.  A helyes táplálkozás elve megköveteli, hogy a zsírbevitel nagy részét egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírok és olajok tegyék ki – elsősorban a növényi olajokra és  a tengeri halakból származó omega-3 zsírsavra gondolunk itt.

Az LDL koleszterin szintjének mérséklése érdekében fogyasszunk minél kevesebb telített zsírt (ezek leginkább  állati zsírok: húsban, tojásban, tejtermékekben), és transz-zsírsavat tartalmazó ételeket. A transz-zsírok a növényi olajok hidrogénezése során képződnek.

“Leggyorsabban úgy állapítható meg egy zsíradékról, hogy állati vagy növényi eredetű, hogy megnézzük, szobahőmérsékleten szilárd marad-e. A növényi olajok szobahőmérsékleten folyékonnyá válnak.” – magyarázza Antonio Gotto (Cornell University)

Egészségünkre jótékony hatású a diófélék, az avokádó olaja, a tengeri halak, főleg a lazac zsírja – szemben a vöröshúsfélék, a  zsíros tejek, valamint a csipszek zsíradéktartalmával.  

Koleszterincsökkentő testmozgás

A rendszeres testmozgás az egyik leglényegesebb faktor: tanulmányok egész sora bizonyítja, hogy már  mérsékelt testmozgással emelhető a HDL (a jó) koleszterin és csökkenthető az LDL (rossz) koleszterin mennyisége.  A testmozgás és diéta kombinációjával  együtt akár évi 7 százalék csökkenés is elérhető. Egyes publikációk arról számolnak be, hogy  heti  10-13  kilométernyi séta vagy kocogás növelte a jó HDL-szintet.  

Gyógyszerek és koleszterin

Vannak, akik úgy tapasztalják, az életmódváltás önmagában nem elegendő. Vannak genetikai tényezők, amelyek szintén hatnak a koleszterinre. Egyikünknek sikerül különösebb megerőltetés nélkül normalizálni a vérzsírszintjét,  másikunk pedig a diéta, a sport, a fogyás ellenére is eredmény nélkül marad.
Ilyenkor segíthetnek a gyógyszerek. Legtöbbször statinokat írnak fel, amelyekkel már régóta kedvező a tapasztalat. 

Szintén adhatóak:
• Epesav-készítmények
• Nikotinsav (niacin)
• Koleszterin abszorberek

A felsoroltak mindegyike másként hat, ezért az orvos feladata eldönteni, hogy melyik a megfelelő gyógyszer.
A döntő hangsúly azonban a diétán és a testedzésen van. Ha ezeket tartósan végezzük, a koleszterincsökkentő szerek szerepe lényegesen kisebb – teszi hozzá Gotto.

© Copyright 1993-2018 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!