Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Cikkek
Betegségek
Receptek
Intézmények
Közösség
Ma Máté és Mirella napja van. Holnap Móric napja lesz.
A+ A A-

Tanácsok a jógázáshoz

yogaA jógázást jól szellőzött, nem zsúfolt és csendes helyiségben célszerű végezni. A gyakorlatokat kényelmes otthoni vagy sport öltözékben végezzük.

A helyiség padlójára takarót vagy matracot kell teríteni. A hanyattfekvésű testhelyzetben végzett gyakorlatoknál a fej és a hát alá kerüljön összehajtott takaró. Minden zavaró tényezőt, különösen az erős fényeket ki kell iktatni. Lehetőség szerint a gyakorlatokat mindig azonos időben, étkezés előtti időpontban szükséges végezni. Ettől esetenként el lehet térni, de be kell tartani azt a szabályt, hogy kisebb étkezés után egy óra, főétkezés után három és fél óra várakozási időt kell beiktatni.

A légzést tudatossá kell tenni. Miután a légzés az automatikus életfolyamatokhoz tartozik, sokan soha nem figyelnek rá, pedig a rossz légzéstechnika, bizonyos határok között javítható, a légzés akaratlagosan is befolyásolható.

A tudatos légzés alapgyakorlata: hanyattfekvés puha takarón, oly módon, hogy a szem csukott, a karok enyhén széttártak, a lábak egymás mellett, nem szorosa, de egyenesen helyezkednek el. A becsukott szemhéj alatt a mellkas irányába kell nézni. Tudatosítani kell, hogy a levegő beáramlik a tüdőbe, figyelve a levegő változó hőmérsékletét. A levegővételeket kísérő halk neszekre figyelni kell. Így megállapítható a belégzés és a kilégzés közötti különbség.

A teljes jógalégzéshez lazán, kényelmesen, de egyenes testtartásban kell ülni. A kezek a mellkas alatti részen, a hason helyezkednek el, úgy , hogy az éppen összeérő ujjak helye a köldök felett van. Az orron keresztül, 5-ig számolva mély lélegzetet kell venni. A tüdőnek – a tüdőcsúcsoknak is – teljesen meg kell telnie levegővel. Ennek során a hason lévő kezek ujjai eltávolodnak egymástól, amikor a mellkas alsó része, a belélegzett levegő hatására kitágul. Egy-két másodpercig bent tartva a levegőt, utána nagyon lassan, 10-ig számolva kell kiengedni. A gyakorlatot legalább tízszer kell megismételni.

A cikk a reklám után folytatódik

A jógatesttartások a test minden részét pihentetik, erősítik és serkentik. A kisebb panaszok napi néhány perces jógázással megszüntethetőek, az idült betegségek gyógyulásához hosszabb, napi gyakorlatot tesznek szükségessé, több hónapon keresztül.

Mélyrelaxációval néhány perc alatt megszüntethető a stressz és a fáradtság. Több betegség ellen is alkalmazható, olyan esetekben amikor a szorongásra adott biológiai válaszreakció során vegyületek válnak ki. A relaxációhoz többnyire a mozdulatlan hanyatt fekvés szükséges. Ilyenkor valamelyik testrészre, a légzésre vagy egy gondolatsorra, kellemes helyzetre, mentális képre kell erősen koncentrálni.

Jógázni csak kíméletesen szabad. Közben fájdalom, kellemetlen közérzet nem léphet fel. A jóga biztonságos, de néhány betegség esetén vannak ellenjavallt testhelyzetek. Depressziónál a mély relaxáció ronthat is az állapoton. Elhízott személy esetén kerülni kell a fordított testhelyzetet. Epilepszia esetében kerülni kell az oxigénfelvételt fokozó légzéstechnikákat ill. a gyors és mély légzést szakszerű felügyelet mellett szabad csak végezni. Hasfali sérvnél kerülni kell a hason fekvést és a hasi nyomást fokozó testhelyzeteket. Hát, nyak és ízületi fájdalmakkor mellőzni kell a fájdalmat erősítő bármilyen testtartást. A magas vérnyomású betegek kerüljék a megerőltetést, a fordított testhelyzetet és a lélegzet visszatartásával járó gyakorlatokat. Szívbetegek csak képzett jógaterapeuta felügyelete mellett jógázhathatnak.

Kapcsolódó kifejezések: jóga  jógázás 
© Copyright 1993-2018 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!