Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Cikkek
Betegségek
Receptek
Intézmények
Közösség
Ma Bence napja van. Holnap Bertalan napja lesz.
A+ A A-

Várandós kismama diétája

pregnancy eatA terhességi állapotot megelőzően a kismama tápláltsági állapota akkor megfelelő, ha tápanyagraktárai feltöltve vannak, s korábbi táplálkozása kiegyensúlyozott, vegyes összetételű. A normálisan táplálkozó kismama elfogadható testsúlygyarapodása 10–12 kg, az átlagosnál nagyobb súlyú kismamáknál ennél 10%-kal kevesebb. Az első 2,5 hónapban a súlygyarapodás hetente 10–12 dkg, ezután 6,5 hónapon át heti 30 dkg.

Várandósság idején különösen fontos a megfelelő táplálékbevitel

A kismama táplálkozása alapvetően befolyásolja a magzat fejlődését, egészségi állapotát. Tévhit az, hogy a kismamának kettő helyett kell ennie. A veszélyt a túlsúlyosság jelenti, mert amiatt a terhességi komplikációk veszélye megnő. A tényleges energiaszükséglet növekedése 15% körül van, de ez feltételezi, hogy a kismama dolgozik és mellette megfelelően mozog is.

A napi energia legalább felét a szénhidrátok adják. Célszerű figyelni arra, hogy az egyszerű szénhidrátokból kevesebbet, az összetett szénhidrátokból – pl. zöldség-gyümölcs – többet fogyasszon a kismama, s lehetőleg naponta többször is. A fehérjeigény növekedése az energiaszükséglet növekedését valamivel meghaladja. Tojásra, sovány tejtermékre és főleg húsokra a szervezetnek mindenképpen szüksége van, a fehérjetartalmon kívül a vastartalom miatt is.

Fontos, hogy a kismama a plusz energiaigényét ne zsírokból fedezze. Az összenergia kb. 20-20%-át fedezze zsírból, amelynek fele növényi eredetűnek kell lenni. Kerülni kell a zsíros és füstölt húsokat, a túlhevített zsiradékkal készített ételeket.

A magzat egészséges fejlődéséhez fokozott vitamin és ásványi anyag szükséges. A folsav szükséglet megduplázódik, magnéziumból, kalciumból és foszforból kb. 60%-kal, A-, B-, C-, E- és D-vitaminból, jódból, cinkből 25-30%-kal több szükségeltetik a terhesség ideje alatt.

A cikk a reklám után folytatódik

A kismama étrendje

A terhes kismama étrendjének összeállításánál figyelni kell arra, hogy az étkezés gyakran, de kis mennyiségben történjen. Fontos a változatosság. Naponta szükséges fogyasztani alacsony zsírtartalmú tejet, tejterméket, húst, főzelékfélét, nyers gyümölcsöt és salátát, barna kenyeret, gabonapelyhet, cukormentes müzlit. Hetente háromszor fogyasszon burgonyát, hetente egyszer belsőséget. Kevés sót – azt is jódozottat –, kevés édességet egyen. Az ételeket növényi zsírral készítse, általában zsírszegény anyagokat, természetes gyümölcsleveket, ásványvizet, tiszta ivóvizet fogyasszon.

A dohányzásról teljese le kell mondani, mert a káros hatás egyértelműen bizonyított, s a dohányzó mamák újszülötteinek születési súlya kisebb a nem dohányzóknak. Ártalmas az alkoholfogyasztás, s kerülendő a túlzott kávéivás. Gyógyszer szedés csak orvosi felügyelet mellett ajánlott.

Általános leírások önkényes önmagunkra vonatkoztatása téves diétázáshoz, állapotromláshoz vezethet!

Kapcsolódó kifejezések: kismama diéta  kismama étrend 
© Copyright 1993-2018 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!