Svéd kutatók tették közzé kutatási eredményeiket, melyek szerint azok a vizsgálati alanyok, akik kalciumban gazdag étrenden éltek, 25 százalékkal kisebb eséllyel haltak meg a következő évtizedben, mint a kevesebb kalciumot fogyasztók. A vizsgálati alanyok egyike sem szedett kalciumtartalmú táplálékkiegészítőt.
Az említett tanulmány összefüggésben áll egy, az American Journal of Epidemiology című folyóiratban közölt előző publikációval, amely kimutatta, hogy a magasabb kalciumbevitel mind a nők mind pedig a férfiak esetében alacsonyabb mortalitáshoz vezetett.
Bár többen kutatták eddig a kalcium, a magnézium bevitele valamint bizonyos krónikus betegségek kialakulása közti összefüggést, a táplálékkal felvett kalcium és a halálozási arány kérdése területén eddig senki nem végzett felmérést.
A cikk a reklám után folytatódik
Dr. Joanna Kaluza és kollégái (Karolinska Institute, Stockholm) 23000, 45 és 79 év közti svéd életét követték nyomon, tíz éven át. A projekt elején valamennyiük étkezési szokásairól feljegyzést készítettek. Összesen 2358 alany hunyt el a nyomonkövetési periódus alatt.
A legtöbb kalciumot fogyasztók halálozási esélye 25 százalékkal alacsonyabbnak mutatkozott, ráadásul, esetükben 23 százalékkal kisebb volt a szívbetegségek kialakulásának kockázata is. A kalciumbevitel és a rákhalálozás között nem sikerült összefüggést megállapítani.
A legmagasabb kalciumbevitel napi 2000 milligramm volt, a legalacsonyabb 1000 milligramm. Az RDA napi 1000 milligramm kalcium fogyasztását ajánlja 19 és 50 év közöttiek esetében, 50 év felett és férfiak tekintetében pedig 1200 milligrammot ír elő.
A kalcium többféle módon is hat az életfunkciókra, a magnéziummal kapcsolatban nem állapítottak meg összefüggéseket
A kalcium csökkenti a vérnyomást, a koleszterin- és a vércukorszintet. A magnéziummal kapcsolatosan nem állapítottak meg összefüggést az általános és a rákkal összefüggő halálozási ráta tekintetében.
A kutatók megjegyezték, hogy feltehetően azért nem mutattak ki a magnéziumfogyasztással összefüggésben álló rendellenességeket, mert a vizsgált alanyok mindegyike elegendő magnéziumhoz és ásványi anyaghoz jutott a napi táplálékkal. További kutatások elvégzése szükséges olyan populációt alapul véve, ahol alacsony a táplálékkal bevitt magnézium mennyisége.




Manapság a férfiak nemzőképessége sokkal gyengébb, mint néhány generációval korábban, ám ezért elsősorban egészségtelen életű anyáik felelhetnek - állítják a dán...





