Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Váltás asztali verzióra Regisztráció Belépés

Erre is jó a hasznos koleszterin

cholesterin_hdlA „hasznos” HDL-koleszterin nem csak a szívinfarktus megelőzésére alkalmas, hanem bizonyos rosszindulatú daganatok kockázatát is csökkenti.

Holland kutatók vezette, nemzetközi kutatócsoport vizsgálatának eredményeit a bélbetegségek nemzetközi szakfolyóirata, a Gut közölte.

Világszerte óriási tudományos munka folyik a rosszindulatú daganatos betegségek okainak földerítésére, megelőzésére és lehetséges gyógyítására. Az egyik legnagyobb ilyen szervezés az EPIC tanulmány, mely tíz nyugat-európai országban 520 ezer ember életének, egészségügyi állapotának követésével dolgozik a rákkutatásban.

Az EPIC az étkezés, életvitel, környezeti tényezők és a rosszindulatú daganatos betegségek kifejlődésének kapcsolatát vizsgálja már évek óta. Most megjelent közleményük 45 szerzőjének vezetője a holland Bilthovenben lévő Nemzeti Közegészségügyi Intézet kutatója, Bas Bueno-de-Mesquita.

Az általában ismert, hogy a koleszterin két változata, a „rossz” LDL-koleszterin fokozza az érelmeszesedést, a koszorúér-betegséget, a „hasznos” HDL-koleszterin viszont véd a súlyos folyamat kifejlődésétől. Igen sok embernek sok LDL koleszterin van a vérében, ami jelentősen növeli a szívroham kockázatát, de szerencsére hatásos gyógyszerek kaphatók már erre az eltérésre.

A cikk a reklám után folytatódik

HDL-koleszterin, vastagbélrák ellen is

A gyógyszeripar nagy erőkkel keresi azt a vegyületet is, mely emelné a HDL-koleszterin vérszintjét, de eddig a mellékhatások miatt ilyet nem sikerült előállítani. Vannak azonban szerencsés emberek, akiknek eleve magas a HDL-koleszterin vérszintje.

A kutatók most kimutatták, hogy a szívbetegség kockázatának csökkentése mellett a vérben lévő sok HDL-koleszterin esetén lényegesen ritkábban alakul ki vastagbélrák, mint akkor, ha valakinek kevés ilyen koleszterinje van. Hasonló hatású egy másik vérzsír, az apolipoprotein A (apoA) is.

Feltűnő volt, hogy ez a kedvező hatás a végbélrák esetén nem érvényesült, csak a vastagbél rosszindulatú folyamata esetén. A kutatók számításai szerint deciliterenként 16,6 milligramm HDL-vérszint növekedés, illetve az apoA szintjének 32 milligrammos emelkedése a vastagbélrák esélyének 22 százalékos, illetve 18 százalékos csökkenését eredményezi.

A kutatók és független szakértők egyaránt úgy nyilatkoztak, hogy ez a fontos megfigyelés további vizsgálatokat és más munkacsoportoktól származó megerősítést igényel.

forrás: inforadio.hu

Címkék:

© Copyright 1993-2012 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!

Fel Asztali verzió