Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Váltás asztali verzióra Regisztráció Belépés

Mesterséges édesítőszer csökkentené a vérnyomást?

Mesterséges édesítőszer csökkentené a vérnyomást?Egy mesterséges édesítőszer hatásosnak mutatkozik – nem csupán a hízás elkerülésében, de az enyhén emelkedett vérnyomás- és a koleszterinértékek csökkentésében is. Legalábbis erről tudósít egy kínai jelentés.

A cukor helyettesítésére oligofruktózt alkalmaztak, amely már régóta használatos vegyület, jégkrémekben, süteményekben, tejtermékekben gyakran megtalálható. Az oligofruktóz „édességi foka” körülbelül 30-50 százalékra tehető a kristálycukoréhoz képest. A 96 kísérleti alany életkora 32 és 63 év közé esett.

Olyan személyeket válogattak össze, akik prehipertóniában, vagy a hipertónia (magasvérnyomás) enyhe formájában szenvedtek: szisztolés vérnyomásuk 120-139 Hgmm, diasztolés pedig 80-89 Hgmm volt.

A prehipertónia nem elhanyagolható stáció, mivel már előrevetíti a magasvérnyomás-betegséget – valamint annak súlyos szövődményeit, mint a stroke vagy a szívroham.

Ahogyan azt a kutatók az Amerikai Szív Szövetség éves ülésén ismertették, a kísérleti alanyok 12 héten át napi 20 gramm oligofruktózt illetve placebót kaptak. „Az előnyös hatás egyértelműen megmutatkozott azoknál, akik oligofruktózt kaptak.” – mondta Dan Qu (Shanghai Hospital)

A cikk a reklám után folytatódik

Az eredmények:

  • A szisztolés vérnyomás értéke átlagban 6,9 ponttal csökkent a placebo-csoport 3,5 pontjához képest
  • A diasztolés vérnyomás 7,3 ponttal csökkent a placebot kapó csoport 2,3 pontjához képest
  • Az össz-koleszterin, a „rossz” vagy LDL-koleszterin és a triglicerid értéke szintén nagyobb mértékben redukálódott a placebo-csoporttal történt összehasonlításban.

Meglepő módon, mindkét csoport tagjai egyenlő mértékben vesztettek a testsúlyukból.

„Az oligofruktóz adása következtében csökkentek a prehipertóniás állapotban lévő alanyok vérnyomásértékei, és javult a lipidmetabolizmusuk is. További kutatások szükségesek ahhoz, hogy megállapítható legyen: vajon a stroke és szívroham kockázata is mérséklődik-e.” – összegezte tapasztalataikat Qu.

Alice Lichtenstein táplálkozástudományi szakértő (Tufts University) így reagált a hírre: „További tanulmányok kell, hogy alátámasszák a publikáció eredményeit, mielőtt ajánlanánk az oligofruktóz terápiás alkalmazását”.

© Copyright 1993-2012 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!

Fel Asztali verzió