Kategória: Szív- és érrendszer Készült: 2009. március 14. szombat, 15:23 Írta: Drinfo.hu
A szívinfarktus megelőzésében, a koszorúerek épségének megőrzésében fontos szerep hárul a táplálkozásra: a kellő mennyiségű és a megfelelő vitamin-összetételű zöldség-, gyümölcsfogyasztásra.
Ennek szellemében nevezi az Amerikai Dietetikus Szövetség állásfoglalása a táplálkozási szakembereket (dietetikusokat), a korszerű étrend összeállítóit a szív egészsége szempontjából jelentős szereplőknek. Az amerikai állásfoglalás szerint a megelőzés a betegségek kialakulásának csökkentésében a legfontosabb, leghatékonyabb eszköze lehet.
Több korábbi vizsgálat igazolja, hogy hosszú távon a megelőzés olcsóbb, mint a terápia, a magas egészségügyi kiadások ismeretében, a rendelkezésre álló források szűkössége idején különösen nagy figyelmet kap a megelőzés.
A primer és a szekunder prevenció a különböző népegészségügyi programoknak is sarkalatos pontja.
Az érintett betegnek, vagy magas kockázati tényezőkkel "rendelkező" egyénnek azt javasolják, hogy egyen több zöldséget és gyümölcsöt. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége ezért hivatkozik egy francia vizsgálat eredményeire:
A párizsi egyetem munkatársai több mint 90 ezer férfi, csaknem 130 ezer nő és mintegy ötezer infarktuson átesett személy bevonásával vizsgálták, hogy a zöldség- és gyümölcsfogyasztás miként befolyásolja a megbetegedést, illetve a további előfordulás esélyét.
Eredményeik szerint a zöldség-, és gyümölcsfogyasztás egyéni átlagban mintegy 4 százalékkal mérsékelte a kockázatot.