Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Cikkek
Betegségek
Receptek
Intézmények
Közösség
Ma Péter napja van. Holnap Katalin és Kitti napja lesz.
A+ A A-

Stressz - Wellness ABC

wellness abc

A viszonylag újkeletű „wellness” szó azon dolgok, tevékenységek és módszerek gyűjtőfogalma, amelyek a jobb testi-lelki közérzetet szolgálják. Próbáljon ki minél többet közülük és állítsa össze saját wellness-programját!

Akupresszúra

Az akupresszúra  kínai gyógymód, amely során az energiapontokat ujjnyomással stimulálják. Hasonlóan működik, mint az akupunktúra, azzal az előnnyel, hogy bárki, egyedül, segítség nélkül is végezheti. Semmiképpen nem helyettesíti az orvosi kezelést, de ha megismerte saját energiapontjait, sikeresen csillapíthatja vele fejfájását vagy frissítheti fel magát. Legjobb, ha szakembertől sajátítja el a gyógyítás mikéntjét, de ha ez nem áll rendelkezésre, egy könyv is megteszi, világos magyarázatokkal és képekkel.

Alvás

Alvás alatt feltöltődnek energiaraktáraink a következő napi teendők elvégzéséhez. A jó alváshoz feltétlenül szükséges a kényelmes és egészséges ágybetét. Ilyet szaküzletekben találhatunk, vásárláskor érdemes tanácsadó véleményét kikérni. A hálószoba lehetőleg ne legyen viták színtere, ne cigarettázzon és alkoholt se fogyasszon ott. Egy pohár tej vagy egy lábfürdő viszont kiválóan előkészítheti a pihentető alvást.

Aromaolajok

Használhat illatokat is jobb közérzete elérése érdekében. Az illatok befolyásolják állapotunkat. Az aromaterápia ismeri az egyes szaganyagok hatását. Például, a citromfű, az eukaliptusz és a citrom felüdít, a levendula, a vanília és az ibolya nyugtat. Aromalámpa segítségével is a levegőbe juttathatja ezen illóolajokat.

Bioenergetika

A bioenergetika jótékony terápia a test számára. Az izomfeszültségeket feloldja, a belső stresszt leépíti. Energetizál, visszaadja életörömünket.

Bizalom

Bízzon, mindenekelőtt saját érzéseiben.  Alapvetően tudjuk, hogy mire van szükségünk, csupán meg kell hallanunk a belső hangot. Ne engedje magát mások véleménye vagy a reklámok által befolyásolni, ne fusson aktuális wellness-trendek után – figyeljen inkább teste üzeneteire.

Cereáliák

Kezdje napját ízletes, teljes őrlésű gabonából készült, magvakkal dúsított étellel, ez elegendő energiát biztosít egész napra. A müzlit vagy gabonapelyhet gyümölccsel, tejjel vagy joghurttal is fogyaszthatja. Vigyázzunk a cukrozott termékekkel!

Egészség

A wellness sokban kötődik az egészséghez: ha jól érezzük magunkat, valószínűleg az egészségünk is rendben van. Sajnos, ezt akkor tanuljuk meg értékelni, ha valamilyen okból veszélybe kerül. Kevesen tesznek azért, hogy megelőzzék a későbbi bántalmakat, pénzt, időt és fáradtságot áldozva jó kondíciójuk megőrzéséért.

Egyensúly

A wellness testi, lelki és szellemi egyensúlyt is jelent, amit akár meditáció vagy más mentális ellazító technikák által is elérhetünk. Figyeljen saját magára, hogy felismerje szükségleteit és ne billenjen ki egyensúlyából!

Ellazulási technikák

Sokak életvitele jár testi és lelki feszültséggel, kiváltó ok mindig akad. Mivel nem tudunk minden alkalommal szabadságra menni és visszazökkeni az egészséges kerékvágásba, meg kell találnunk az ellazulás számunkra megfelelő módját. Ezekkel sikerül átvészelni a megpróbáltatásokat, könnyebben vehetjük az akadályokat.

Energia

Az aktív élethez kell az energia. Mindenki más módon töltődik fel: egy kiadós séta, forró fürdő, hosszabb szabadság, vagy csupán egy igazán nyugodt nap… kinek mi hoz pihenést. A kiégett ember teljesítőképessége gyengébb és hamarabb lesz beteg. Csak az bírja a tempót, aki időnként hangsúlyt fektet az energiautánpótlásra is.

Élesztő

Az élesztő annyi energiát biztosít, mint egyik gabona sem. Növeli az izomerőt, fehérjék, aminosavak valamint a B1-vitamin bőséges tárháza. Fogyaszthatja „tisztán”, esetleg reggelije részeként, vagy használhatja sütéshez is.

Feldenkrais - módszer

A Feldenkrais-módszer (Moshe Feldenkrais után) egy mozgásiskola. Hallhattunk róla hátfájások kezelése kapcsán. Nyugodt, lassú mozdulatokkal hat a mozgásszervi megbetegedések, az izommerevedés, a krónikus fejfájás, hát- és ízületi fájdalmak ellen. Akiktől távol áll az aktív sport, azok is bátran belevághatnak, a sérülési rizikó igen csekély.

Fény

A növényeknek fény kell, hogy növekedni tudjanak, és mi sem élhetünk nélküle. A sötét téli hónapokat depresszió nehezíti, amit fényterápiával számos esetben gyógyítani lehet. Munkahelyén legyen megfelelő világítás, és amikor csak teheti, menjen természetes fényre.

Fizikai aktivitás

Nem mozgunk eleget, ezért feszültek vagyunk, fájdalmakkal küzdünk, érzelmileg kiegyensúlyozatlanná, frusztrálttá válunk, agresszív lesz viselkedésünk. Testünk igényli a fizikai aktivitást. Jó választás például a kerti munka: kikapcsol, eredménye örömmel tölt el.

Friss levegő

A friss levegő ingyenes elixír. Menjen minél többször szabadlevegőre, és vegyen mély lélegzeteket. Munka közben szellőztessen rendszeresen, hogy tüdeje friss oxigénnel telítődjön. Hétvégenként keressen fel valamilyen kedvelt kirándulóhelyet. Bújjon ki a takaró alól és üljön ki a balkonra vagy a kertbe, még ha kissé hűvös is kint az idő.

Futás, kocogás

A futás, a kerékpározás, az úszás mind remek módja kondíciónk megtartásának. Lényeges azonban, hogy pulzusa ne lépjen át a célpulzus-értéket: az aerob tartományt. Jellemzője, hogy ezen belül maradva a test elsősorban zsírégetéssel jut energiához. Az aerob tartomány egyénenként különböző, általában 130-140 pulzusütés/perc.

Gerinctorna

Gerincünk állapota és  annak működését biztosító izomzat erősítése sem hanyagolható el. Sok későbbi panaszt megelőzhet vele, kezdje el időben!

Gyümölcs

A gyümölcs egészséges és finom. A választék széles, az áruházak polcai bőségesen kínálják a legkülönfélébbeket. Készítsen színes gyümölcsökből salátát! Lehet, hogy nem a legolcsóbb fogások egyike, de ennyit megér az egészsége…

Hétvége

A hétvége sokszor csak vonzó délibáb és a várt pihenés nem egyszer elmarad. Családi összejövetelek és más, régóta elmaradt tennivalók kerülnek ilyenkor sorra. Ne áldozza fel pihenőidejét, inkább ütemezzen előre, hogy feltöltődésre is legyen lehetősége. Beszélje meg a családtagokkal, hogy ki mit vállal. Szakítson időt lustálkodásra, ágyban hentergésre. Kényeztesse magát és családját előre elkészített finomságokkal. Ha kedvük támad, játsszanak társas- vagy videojátékokkal vagy spontán mozduljanak ki, kiránduljanak egyet…

Ideális testsúly

Társadalmunkban a soványság utáni vágy és hajsza már-már groteszk jelenség. Ne engedje, hogy Önt is elbátortalanítsák. Az elhízás valóban nem egészséges, de egy-két kiló plusz nem árthat. Legfontosabb, hogy jól érezze magát a bőrében: ez lényegesebb, mint kalória- és súlytáblázatok tanulmányozása. Ne engedje magát elbátortalanítani és ne hagyja,  hogy elragadja a diéta-terror. Ügyeljen azonban a mértékre és az ütemezésre. (Inkább egyen naponta egy-egy kis darab csokoládét, mint hetente két egész táblát, egyszerre.)

Immunrendszer

Vannak, akik minden náthát elkapnak, ami csak felüti a fejét. Oka: gyengült immunrendszer, amelyet egészséges táplálkozással, elegendő alvással és pihenéssel, sok mozgással, pozitív gondolatokkal erősebbé tehetünk. Szaunázzon, vegyen váltózuhanyt, ezzel növelheti védekezőképességét.

Lelki higiénia

Ahogyan testünk tisztaságára gondot fordítunk, úgy lelkünk higiéniája is figyelmet érdemel. Jó módszer, ha kiírja magából érzéseit. Vegyen két papírlapot. Az egyikre azokat a momentumokat és élményeket írja fel, amelyek  negatívak voltak az Ön számára, amelyek  mérgessé, felindulttá tették. Így kiderül az is, hogy melyek azok a stresszfaktorok, amelyek az Ön esetében aktívan hatnak. A másik ívre kerüljenek azok a dolgok, amelyek pozitívan hatottak, amelyeket sikerként élt meg. A legkisebb, örömöt okozó részletet se hagyja ki. A negatív élmény-listát lefekvés előtt tépje szét! Ez lenne a szimbolikus „megszabadulás” a negatív emlékektől. A pozitív-felsorolást ezzel szemben fussa át minél többször, ne dobja el.

Lépcsőnjárás

A lépcsőnjárás egyszerű, praktikus és teljesen ingyenes lehetőség a napi fitnessre. A lift ugyan  kényelmesebb, de semmiképpen nem egészségesebb. Ön vajon bírja szusszal?

Masszázs

Engedje meg magának néhanapján azt a luxust, hogy képzett masszőr kezei lazítsák fel izmait. Többféle fajta masszázs létezik, találja meg az Önnek legjobbat.

Mentális fitness

Testi és lelki kondíciónk javítása mellett kevéssé foglalkozunk a szellemi szintentartással, pedig agyunk is igényli az edzést. Tanuljon új dolgokat, fejtsen rejtvényt, űzzön elmesportokat, ezzel mentális izomzatát erősítheti.

Negatív stressz

Oldjuk a negatív feszültséget – ez ugyanis megterhel  és a túlterheltség érzését erősíti bennünk. A pozitív stressz ezzel szemben – amelyet például izgalommal várt feladat esetén érzünk – segít az akadályok leküzdésében, céljaink elérésében. A már csak nagy nehézség árán vállalható terheket lehetőség szerint utasítsuk vissza, tanuljunk meg nemet mondani.

Nevetés

A nevetés csupa wellness. Keressen minél több okot rá! Vicces könyvek, filmek: biztosan rájuk talál egy boltban, könyvtárban. Nevessen teli torokból az élet dolgain – és saját magán is.

Nyerskoszt

A nyerskoszt egészséges. Sajnos azonban létezik egy helytelen közvélekedés, mely szerint a nyerskoszt nem lehet finom, az a „nyulaknak való”. Valójában nagyon ízletes ételek készíthetőek nyers alapanyagokból. Kaphatóak kifejezetten nyerskoszt-receptek szakácskönyvek formájában, de találhatunk ételötleteket az interneten is, bőséggel.

Nyújtás

Akár otthon is végezhetünk hasznos izomnyújtó gyakorlatokat, de felkereshetünk egy fitness-stúdiót is. Hogy elkerüljük az izomlázat, naponta szánjunk rá 10 percet, mintsem havonta egy órát. Mindenképpen melegítsünk be előzőleg.

Szerelem

A szerelem is igazi wellness. Akkor is, ha most estünk szerelembe, vagy már kedvesünk mellett élünk, vagyis, ha szeretünk és szeretnek minket, az csak jó lehet nekünk.

Színek

A színek képesek hangulatunkat megváltoztatni. A piros az energiát, a szerelmet szimbolizálja, aktiváló és dinamikus. A kék ezzel szemben a nyugalom, a vágy és a bizalom színe. A zöld a növekedésé, a természetességé és a harmóniáé. A sárga a nap színe, a vidámságot és életörömöt asszociáljuk vele kapcsolatban. Talán érdemes lenne elmennie egy színtanácsadóhoz, hogy megtudja, mely színek állnak Önnek legjobban. Vagy, ha ahhoz van kedve, fogjon egy ecsetet, vásznat, és fessen kedvenc színeivel.

Olajok

Sokféle módon szolgálják egészségünket és jó közérzetünket. Illatos bőrápoló olajokkal nem csak magát, hanem partnerét is kényeztetheti, aromaolajakkal meghitt atmoszférát varázsolhat szobájába. Olívaolajjal, fűszerolajakkal ételeit teheti élvezetesebbél és táplálóbbá. Próbálja ki Ön is!

Orbáncfű

Igazi csodaszer, és teljesen természetes. Nyugtat, ellazít, oldja a szorongást, erősít. Tea vagy kapszula formájában is fogyasztható, otthon is termeszthető.

Ölelés

Az ölelés koncentrált wellness. Ölelje meg azokat, akiket szeret és hagyja magát is megölelni.

Rizs

A rizst bátran beilleszthetjük wellness táplálkozásunkba, mert egészséges, kalóriaszegény és finom. Legjobb a hántolatlan rizs, még ha hosszabb időt is vesz igénybe az elkészítés. Főzzön le előre nagyobb adaggal, és amikor éhes, csak melegítse meg.

Qi Gong

E kínai módszerrel felébreszthetjük szunnyadól életenergiánkat és áramoltathajuk testünkben. Nagyban támogatja egészégünket. Sok helyen tanítják tanfolyamokon, könyvek, oktatófilmek bőségesen állnak rendelkezésre e témában.

Sírás

Néha jólesik kisírni magunkat. Ha érzelmeinknek szabad folyást engedünk, azzal testünk és lelkünk egészségét szolgáljuk. A sírással tisztulunk, stresszhormonok ürülnek vele. Férfiaknak nem megy annyira könnyen, mivel már gyermekkorban beléjük nevelik, hogy az számukra „nem illő” viselkedés. Mégis, tegyék bátran, megkönnyebbülhetnek általa.

Szauna

A szauna és a gőzfürdő hozzájárulhat jó közérzetünk eléréséhez és fenntartásához. Nemcsak lelkünket ápoljuk vele, de szervezetünk védekezőképessége is javul. Tapasztalja ki, hogy mely típusú szauna „jön be jobban”: a száraz vagy a párás. Kösse össze testedzéssel! Ha mozgás alatt kifárad, remekül felüdíti majd.

Stressz-menedzsment

Meg kell szabadulnia a negatív stressztől. Tudnia kell azonban azt, hogy melyek azok a helyzetek, amelyek „kihozzák a sodrából”. A célzott stresszmenedzsment segít felülkerekedni a problémán. Talán nem tud nemet mondani? Vagy rosszul osztja be az idejét? Esetleg túl sok tennivaló terheli?

Szórakozás

Tegye, amit jólesik tennie. Hozzon ki minél többet az életből, legyen az akár őrültség mások szemében. Vállalkozzon arra is, amire a szürke hétköznapokon soha.

Tánc

A tánc mozgás, és van, akiknek ez az élet. Tánccal kifejezhetjük érzéseinket, gondolatatainkat. Kedve lenne jazz-balett, művészi-, vagy netán hastánc órákat venni? Vagy inkább otthon ugrálna egy kicsit kedvenc zenéjére? Tegye meg bármelyiket!

Táplálékfelvétel

Nem mindegy, mit eszünk! Testünk a táplálkozás útján jut a szükséges tápanyagokhoz energiához. És az is fontos, hogyan eszünk! Ön hogyan teszi? Feszült állapotban, netán állva vagy járás közben? Szakítson időt arra, hogy nyugodtan elfogyaszthassa ételét! Ez fontos tevékenység: az étkezéssel „üzemanyagutánpótlást” biztosítunk!

Természet

Hajlamosak vagyunk csak mesterséges, túlracionalizált világunkban élni, agyonfinomított, „műanyag” ételeket fogyasztani, pedig a természet tálcán kínálja mindazt, ami éltet, gyógyít és élvezetet nyújt. Fedezze fel ezeket, még ha kicsit többe is kerülnek.

Vitalitás

Vitalitásunk többféle tényező függvénye, ezek közül a táplálkozás lényeges pont. Ha testünk kiegyensúlyozott, akkor műkődésével sem lesz baj. Másik, szintén lényeges rész a mozgás: aki keveset mozog, az kevésbé vitális. Kezdjen tehát mozogni. Biztosan akad lakóhelyén valamilyen lehetőség erre, próbálja csak ki, ne habozzon tovább! Tanúsítson jó hozzáállást – ez a döntő. Ha életünket, mint tehertételek sorozatát tekintjük, és mindig a legrosszabbra számítunk, kevesebb életkedvvel nézünk a következő nap elé. Próbálja meg a dolgokat oldottsággal szemlélni. Keressen izgalmas, kihívást jelentő feladatokat, hogy reggel jókedvvel ébredjen.

Víz

A víz az élet. Frissessége, tisztasága vonz minket. Menjen tehát uszodába vagy természetes vizekhez, vegyen egy jó lábfürdőt, esetleg váltózuhanyt. Igyon minél többet! Bátran induljon sétálni akkor is, ha esik!

Wa DO

A Wa DO egy mozgásiskola, amelyekkel már meglévő panaszok is sikeresen orvosolhatók. A teljes test számára tartalmaz mozgássorozatokat.

Zöld tea

A kínaiak már régóta élvezik a zöld tea kedvező hatásait. Ez igazi wellness-ital. Amíg a fekete tea ivásával kapcsolatosan felmerülhetnek ellenjavallatok, zöld teából bármennyit kortyolhatunk. A zöld tea segít megelőzni a fogszuvasodást és rákos megbetegedéseket is. Íze miatt nem kedveli mindenki egyformán, de léteznek teakeverékek különböző aromaváltozatban is. Fontos, hogy a teát ne főzzük, hanem forrázzuk, és ne áztassuk sokáig, 2-3 perc elegendő.

Címkék:
Kapcsolódó kifejezések: stressz  wellness 
© Copyright 1993-2014 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!