Dr.Info - Egészség és Életmódmagazin

Cikkek
Betegségek
Receptek
Intézmények
Közösség
Ma Lukács napja van. Holnap Nándor napja lesz.
A+ A A-

Egyszerű tippek inkontinencia ellen

 Ha beszélünk róla, ha nem, a vizelet-inkontinencia sokak életét megkeseríti. A kor előrehaladtával, de terhesség idején vagy a szülést követően is számíthatunk a megjelenésére. De mit is tehetünk ellene? Erre a kérdésre keressük a választ cikkünkben.

Milyen típusú inkontinenciában szenvedünk?

A vizelet-inkontinencia akaratlan vizeletszivárgást jelent. Mind férfiaknál, mind pedig nők esetében előfordulhat, bármely életkorban. Kétféle fő típus különböztethető meg:

Stressz inkontinencia

Ez a fajta az amely hirtelen vizeletcsorgással jár köhögés, tüsszögés, nevetés, nehéz tárgyak emelése, testedzés következtében.

Késztetéses inkontinencia

Ennél a vizelési inger annyira intenzív lehet, hogy gyakran a fürdőszobáig sem jut el a beteg.

Az említettek közül bármelyik is álljon fenn, lehetséges elérni, hogy  élhetőbbé  váljanak az inkontinenciában szenvedők mindennapjai...

Gyorshatású tippek

  1. Végezzünk Kegel-gyakorlatokat! Igen hatásos eszköz inkontinencia ellen, főleg enyhébb tünetek kezelésénél. (Bővebb leírás: Kegel-gyakorlatok)
  2. Időzítsük a vizelést! Akkor is menjünk ki, ha nem érzünk ingert. Miért? Az időben ütemezett vizelés segít, hogy a hólyagot üresen tarthassuk, üres hólyagból pedig nem szivárog vizelet. Némi időt igényel a legmegfelelőbb "menetrend" kialakítása, de érdemes meghozni ezt az áldozatot. A szakemberek általában 1-2 óránkénti vizeletürítést javasolnak.
  3. Ne siessük el! Ha már bent vagyunk a fürdőszobában, szánjunk időt az ottani "foglalatoskodásra". Miután befejeztük a vizeletürítést, maradjunk ülve, pihenjünk meg és próbáljunk meg újra vizelni. Ez valóban segít kiüríteni a hólyagot.
  4. Akadálymentesítsünk! Baleset, épp a fürdőszoba előtt? Készítsük elő a "terepet", távolítsuk el az akadályokat, hogy minél előbb elérhessük a WC-t. Arra is fordítsuk figyelmet, hogy a ruházat levételével se legyen túl sok gondunk.
  5. Kevesebb kávét! Délután 3 óra után lehetőleg már ne fogyasszunk koffeinben gazdag kávét, kólát, teát, tartózkodjunk a vízhajtó hatású ételektől és italoktól. 
  6. Fogyasszunk elegendő folyadékot - de ne túl sokat. Napi 8 pohár víz - ennyit ajánlanak a szakemberek a hólyag és a vesék megfelelő működéséhez
  7. Figyeljünk gyógyszereink mellékhatására. Konzultáljunk orvosunkkal, hogy megbizonyosodjunk afelől: napi gyógyszereink és recept nélkül kapható egyéb szereink nem súlyosbítják inkontinenciánkat. 
  8. Segíthet a tampon. A nőknél beválhat a tamponhasználat is, futás, tánc, vagy más tevékenységek végzése alatt. A tampon nyomást gyakorol a húgycsőre, miközben csökkenti a szivárgást.

Lassú hatású tippek inkontinencia ellen

  1. Merjünk beszélni problémánkról orvosunkkal! Ő segíthet a leghatásosabb, inkontinencia elleni módszer megtalálásában.
  2.  Változtassunk szokásainkon! Reggel egy csésze kávé és egy pohár juice, egy pohár ásványvíz ebédre, néhány sör vagy néhány pohár bor vacsorára. Mindez, hosszú időn keresztül igencsak megterheli vizelet-menedzsmentünket. Konzultáljunk orvosunkkal a helyes folyadékfogyasztás összetételét és időbeni ütemezését  illetően.
  3. Fogyjunk! Az inkontinencia és az elhízás között nem mutattak ki közvetlen összefüggést, azonban az elhízás és a cukorbetegség között igen. Utóbbi pedig inkontinenciával járhat.
  4. Szokjunk le a dohányzásról! Bár nyilvánvalóan egészségkárosító szokás, inkontinencia - szempontból nem rizikófaktor. A cigarettázás miatt fellépő köhögés azonban vizeletfolyást idézhet elő. 
  5. Gyógyszeres terápia és sebészi beavatkozás. Mind a stressz-inkontinencia, mind a késztetéses inkontinencia kezelhető gyógyszeresen, bár viselkedésterápiás módszerek és a fent ismertetett tippek hatásosabbak. Műtéttel javítható a stressz-inkontinencia, a késztetéses inkontinenciánál azonban már nem ilyen jó az eredmény. Mindenképpen kérjük orvos szakvéleményét.
Címkék:
© Copyright 1993-2014 Dr.Info All Rights Reserved! / Minden jog fenntartva!