Kategória: Vitaminok Készült: 2010. máj. 22. szombat, 10:10 Írta: MediPress
Ellentmondásos kutatási eredmények láttak napvilágot a B-vitamin és a folsav szerepére vonatkozóan – lehet, hogy nem is segítenek a szív- és érrendszeri panaszokkal szemben.
Dr. Steven Woloshin a Dartmouth Egyetem orvosa a Reuters Health-nek úgy kommentálta a két tanulmányt, hogy azok nem sokat adnak hozzá jelenlegi tudásunkhoz: „Az egyik nagyon gyenge lábakon áll, így a következtetései sem igazán erősek, a másik pedig semmi újat nem tett hozzá ahhoz, hogy mit tudunk a vegyületek szerepéről a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel összefüggésben.”
Az elsőként említett tudományos munkában japán kutatók azt kívánták megállapítani, hogy a B6- és B12-vitaminok és a folát bármilyen módon hatással lehet-e a szívpanaszok miatt bekövetkező halálozások megelőzésére, vagy sem. A japán kutatók a vizsgált személyek táplálkozási szokásai alapján következtettek arra, hogy ezeknek az elemeknek van-e szerepe a halálozások megelőzésében – a résztvevők kérdőíveken jelölték, milyen élelmiszereket fogyasztanak, milyen gyakorisággal, a szervezetbe bevitt folát és B6- és B12-vitaminok mennyiségét ez alapján becsülték meg a kutatók.
A cikk a reklám után folytatódik
A résztvevőkkel 14 év elteltével újra felvették a kapcsolatot és megállapították, hogy a folátot és B6-vitamint tartalmazó élelmiszerek fogyasztása csökkentette a szívpanaszok miatti halálozás kockázatát a férfiaknál, nőknél pedig a stroke (gutaütés), szívkoszorúér megbetegedés és szív- és érrendszeri panaszok kialakulásának kockázatát is csökkentette az ennek megfelelő étrend.
A másik kutatási eredmény egy norvég csoport munkája, akik a Bergeni Egyetemen végeztek a B-vitamin intervenciós hatékonyságával összefüggésben egy vizsgálatot. Ebben a vizsgálatban azt kívánták kideríteni, hogy a koszorúér betegséggel küzdő betegek esetében a B-vitamin bevitel pozitív hatást gyakorol-e a betegek állapotának alakulására, vagy sem. A több mint 3000 résztvevővel végzett kísérlet során a betegeket 3 csoportra osztották, és a 3 csoport tagjai folsavat, B6-, B12-vitamint vagy placebo kiegészítő kezelésben részesültek. A betegek angiográfos adatait 10 hónap elteltével összevetették a kísérlet kezdetekor készült adatokkal. A folsavval vagy B12-vitaminnal kezelt betegeknél a homocisztein szint átlagosan 22%-kal csökkent, de a betegség előrehaladása ugyanolyan ütemben folytatódott.