Kategória: PubMed Készült: 2009. június 20. szombat, 13:40 Írta: Drinfo.hu
Joseph Sabia, a washingtoni Amerikai Egyetem docense munkatársával olyan testvérpárokat vont be a vizsgálatba, akik közül az egyiket szoptatták, míg a másikat üvegből etették, illetve akiket édesanyjuk különböző ideig szoptatott. „Következetes bizonyítékot találtunk arra, hogy a szoptatott gyermekeknek jobb a középiskolai tanulmányi átlaga és nagyobb valószínűséggel tanulnak tovább”, még a gazdasági-társadalmi helyzetre történt korrekciót követően is – mondta Savia.
Savia és Daniel Rees, a denveri Colorado Egyetem közgazdaságtan professzora 59 család 126 gyermekét hasonlította össze, emellett 90 család 191 gyermekének érettségijéről és továbbtanulásáról gyűjtöttek adatokat. A szoptatás minden egyes hónapja körülbelül egy százalékkal javítja a középiskolai átlagot és két százalékkal növeli meg a továbbtanulás esélyét. A középiskolai jegyekre gyakorolt hatás több, mint fele a kognitív képességekre és az egészségre gyakorolt hatás eredménye, ezért a szerzők úgy gondolják, a szoptatás a hosszútávú tanulmányi előremenetelt is befolyásolja. A továbbtanulás valószínűségének növekedéséért egyötöd részben felelős a szoptatás.
Dr. David L. Katz, a Yale Egyetem Orvosi Kara Prevenciós Kutatóintézetének igazgatója szerint lehetséges, hogy a tanulmány nem bizonyítja a szoptatás és a továbbtanulás közötti kapcsolatot, azonban ez egy újabb indok lehet a szoptatás mellett. Bizonyíték van arra,hogy a szoptatás csökkenti a fertőzések és az elhízás előfordulását, emellett valószínű, hogy javítja a kognitív fejlődést is. Lehetséges, hogy azok a tényezők, amelyek eldöntik, hogy egy kisbabát szoptatnak-e vagy nem, fontos szerepet játszanak a kirakós játékban, tette hozzá Katz.
A tanulmány a Journal of Human Capital folyóirat június 11-i számában olvasható.