Kategória: PubMed Készült: 2010. február 20. szombat, 18:50 Írta: Drinfo.hu / MediPress
A hírverés ellenére az óriási dózisban adott antioxidánsok sem képesek hosszú és egészséges életet adni. Sőt, a túl sok E-vitamin növeli az agyvérzés kialakulásának esélyeit, a túl sok béta-karotin pedig dohányosok esetében még tüdőrákra is hajlamosít.
Az antioxidáns teóriát sokan így képzelik el: vannak a gonosz szabadgyökök, amik tönkreteszik a DNS-t, mutációkat okoznak és öregítenek, és a jó antioxidánsok, amik meggyógyítják a beteg szervezetet, és mindent rendbe hoznak.
Persze ennek egy része igaz, de azt már kevesen tudják, hogy a szabadgyökök elengedhetetlenül szükségesek a szervezet egészséges működéséhez. A legjobb ebben az esetben is az egyensúly: ha azonban állandóan vitaminokat szedünk, ez az egyensúly könnyen megbomolhat.
A cikk a reklám után folytatódik
Kanadai kutatók ezért most egy egészséges és kiegyensúlyozott diétában szereplő antioxidáns-mennyiséggel próbálták meghosszabbítani az életet, és sikerült is nekik: egerek esetében. A McMaster Egyetem kutatói olyan antioxidáns koktélt hoztak létre, ami késlelteti az öregedési folyamatokat (memóriavesztés, motoros képességek, szenzoros érzékelés) egereknél.
A koktélban lévő tápanyagok serkentik a mitokondriumok (az élelmiszert energiává alakító sejtrészek) működését, ami csökkenti a szabadgyökök termelődését.
"Természetesen további kutatásokra van szükség, elsősorban a koktél emberre gyakorolt hatását kell megvizsgálnunk, de az első eredmények nagyon bíztatóak. Persze nem a fiatalság és az örök élet forrását találtuk meg, de a szabadgyökök termelődését, a sejtmembránok és a mitokondriumok sérülését, valamint a gyulladásos folyamatokat gátló koktél akár évekkel is meghosszabbíthatja majd az emberek életét" - nyilatkozta Dr. David Rollo, a kutatás vezetője.
Kép: shutterstock©