Kategória: Anyagcsere, hormon Készült: 2011. december 09. péntek, 16:51 Írta: MP
Egy, az Endokrin Társaság Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (JCEM) című szaklapjában megjelent kutatás szerint a D-vitamin hiány, ami jellemzően a túlsúlyos emberek problémája, összefüggésbe hozható a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának körülményeivel.
Vitaminhiány és a túlsúlyos gyerekek étrendje
A D-vitamin hiányról már korábbi kutatások során is kiderült, hogy kapcsolatba hozható a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a 2-es típusú diabétesz kialakulásával, a kapcsolat hátterében rejlő mechanizmusok azonban egyenlőre ismeretlenek.
A mostani vizsgálatok során a tudósok megvizsgálták a vitaminhiány és a túlsúlyos gyerekek étrendje közti összefüggéseket, valamint a szervezet D-vitamin szintje és az abnormális glükózmetabolizmust és vérnyomást jelző markerek közti kapcsolatot.
A cikk a reklám után folytatódik
„Vizsgálati eredményeink szerint a vitaminhiányos elhízott gyerekekre jellemző a súlyosabb inzulinrezisztencia” – nyilatkozta Dr. Micah Olson, a Texas Egyetem Délnyugati Egészségügyi Központjának munkatársa. „Bár az ok-okozati összefüggéseket nem sikerült feltárni, valószínűsíthető, hogy a D-vitamin hiány nagy szerepet játszhat a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásában."
A kutatás során a tudósok 411 túlsúlyos és 87 egészséges kontroll páciens D-vitamin és vércukorszintjét, szérum inzulin koncentrációját, testtömegindexét és vérnyomását hasonlították össze. A résztvevőket megkérték továbbá, hogy beszéljenek étkezési szokásaikról, vagyis arról, hogy miket és milyen gyakran esznek.
„Az egészséges étrend hiánya, a reggeli kihagyása, valamint a fokozott cukorbevitel mind összefüggésbe hozható az alacsony D-vitamin szinttel túlsúlyos gyermekek esetében” – mondta el Dr. Olson. „A jövőbeli kutatások során közelebbről meg kell vizsgálnunk a vitaminhiány gyermekekre gyakorolt élettani hatását és egy esetleges D-vitamin pótló kezelés hatékonyságát”.